Varför har kvinnor mens samtidigt?

 
Jag komatt jag skrivit ovanligt lite om mens på min blogg trots bloggens så pass mensiga namn... Dags att ändra på det alltså! Ni misstänker förmodligen att jag lider av hemska PMS besvär med tanke på bloggens namn och det stämmer faktiskt! Jag är inte så värst bitchig när jag har PMS men jag brukar känna mig deppig och sorgsen under hela veckan före mens, i synnerhet två dagar före mensen då jag oftast känner mig djupt deprimerad och hela livet känns som ett långt mörkt hål utan några ljuspunkter eller något slut på eländet för den delen. När mensen väl börjat så känner jag mig oftast ganska så pigg och glad och bekymrar mig inte alls över livet på samma sätt.
 
Det var dock inte PMS jag ville prata om idag utan jag ville ta upp ett annat lite märkligt och underligt fenomen i stället. varför menstruerar kvinnor som bor i samma hushåll precis samtidigt? Detta är någonting som jag upplevt flera gånger under mitt liv. Så var det när jag pluggade på universitet och bodde ihop med två andra tjejer. Vi brukade ha våra mens precis samtidigt, skitkonstigt eller hur?
 
Jag kommer också väl ihåg ett tillfälle när jag och min bästa kompis bodde i en sommarstuga när våra barn var väldigt små. Hon hade nyligen fött barn och hennes mens hade inte kommit i gång än efter förlossningen. Jag fick naturligtvis mens under sommarstugevistelsen till mitt stora förtret (besvärligt med sådant när man inte har någon dusch och bara har en latrin som toa). Och vad hände då? Min bästa kompis började också mensa trots att det var alldeles nyligen hon fött barn! Jag kommer fortfarande ihåg hur äcklig och blodig latrintoan blev, inte alls fräscht eller trevligt på något sätt. En anledning till att undvika sommarstugevistelser enligt min mening, jag råkar vara väldigt bekväm av mig och föredrar lyx i stället för friluftsliv tyvärr (jag får väl skylla på att jag har både Venus och Mars i oxen hehehe).
 
Jag fick min mens nu i veckan och dagen efter fick min dotter naturligtvis sin mens. Ibland har vi haft lite olika menscykler men det brukar inte dröja länge förrän vi får våra mens samtidigt igen. Det tråkiga i det hela är väl att vi har våra PMS precis samtidigt, inte så värst kul när vi båda är griniga och deppiga precis samtidigt. Det konstiga med mig är att jag nästan aldrig kommer på att jag har PMS, jag är varje månad precis lika undrande över varför jag helt plötsligt känner mig jätteledsen och superdeprimerad! Hahaha, jag har väl inte världens bästa tidsuppfattning och koll på datumen helt enkelt, det är väl bara därför ;)
 
Jag hittade lite information på nätet om varför menstruationen synkroniseras hos sammanboende kvinnor. Det hela har tydligen med feromoner att göra! Vad spännande, vi människor är ju djur trots allt! Här nedanför hittar ni en länk där ni kan läsa lite mer om ämnet:
 
http://illvet.se/manniskan/varfor-far-kvinnor-menstruation-samtidigt

Kommentera inlägget här :