Sociologiska studier

Jag ser fortfarande ut som en svullen gris på morgnarna (tyvärr)... I morse hade vi klockan i ringning halv fyra på morgonen svensk tid för att inte missa frukosten igen. Jag var så trött att jag mådde illa och fick en obeskrivlig lust att lägga mig efter frukosten (jag gjorde inte det). Mitt morgonhumör (och utseende) är inte till sin fördel här i Thailand men efter några koppar kaffe förvandlades jag (åtminstone) till en relativt trevlig människa, tack och lov! Att flyga österut är verkligen mycket jobbigare än att flyga västerut (i. a. f. om man är morgontrött...). 
 
Vanligtvis har vi bott på familjehotell med all inclusive när vi åkt utomlands. Denna gång bor vi i ett lite lyxigare hotell. Till ungarnas besvikelse finns det inte så många barn här. Det finns inte så många skandinaver heller, mest tyskar, engelsmän, asiater och en del araber.
 
Det är spännande att göra internationella sociologiska studier här på hotellet. Har spionerat lite grann på kvinnorna som bär slöja. Jag tycker att det är ofattbart att dom åker på semester till ett varmt land! Jag skulle bli galen om jag var tvungen att gå runt här i värmen med slöja, långärmat och långbyxor på mig! Å andra sidan är det väl varmt även i deras hemländer så dom är förmodligen vana. Jag skulle föredra Nordpolen eller Sibirien som resmål om jag bar slöja... Sverige eller Finland i januari skulle också vara ett bra alternativ! Jag har upptäckt att dom mestadels sitter med sina mobiltelefoner i hotellobbyn där det är gratis internet, dricker Evian eller juice (dom får inte ens supa sig  fulla - vilket jävla öde!) och shoppar (dom har åtminstone gott om pengar). Har sett dom att sminka sig omsorgsfullt i toaletten, dom är i. a. f. noga med den delen av kroppen som syns! Jag tycker verkligen synd om dom för att dom inte får bada, får nästan skuldkänslor när jag går förbi dom lättklädd... Men vad vet jag... dom kanske är fullständigt nöjda med att sitta i lobbyn hela dagarna och inte ens vill bada... det är i alla fall mindre problematiskt om man råkar vara en tjockis!
 
Dom två första dagarna var det skitväder här. Jag blev riktigt orolig att jag skulle behöva komma likblek tillbaka till Sverige... I går när vi åt lunch kom solen plötsligt fram och himlen blev klarblå! Jag fick nästan panik för att jag satt i skuggan långt ifrån solstrålarna. Ville rusa ut från restaurangen trots att jag inte hade fått min mat än och sträcka ut mina armar och ansiktet mot solstrålarna. Jag trodde att jag hade kommit ifrån 80-tals mentaliteten angående solandet och hade ett sunt förhållande till solen, men tydligen inte! Jag tror att det beror på att det nästan jämnt är skitväder i Sverige. När solen skiner blir man bara orolig för att man inte utnyttjat dagen på det bästa möjliga sättet och misstänker att alla andra har gjort någonting mycket roligare än en själv... Jag kan tänka mig att t.ex. spanjorer och italienare har ett mycket mer avslappnat förhållande till solen, solen skiner ju mycket oftare i deras hemländer!
 
Bredvid hotellet finns det två affärer där dom syr upp kläder. Dom har försökt locka mig in i affärerna men jag vägrar! Jag vill verkligen inte att dom ska mäta mitt midjemått, höfterna och låromfånget! Dom kanske kommer att säga "What a big lady" eller ännu värre "Congratulations for your baby"! När dom gjorde thaimassge på mig på nagelstället här om dagen frågade dom om jag var med barn... Jag hoppas att det var en standardfråga som dom alltid frågar hehehe (jag tror inte det ) ;)

Kommentarer :

#1: Tina

Vad härligt du skriver Maria! Tack för att du delar med dig. Förresten kan jag medddela att du inte är ensam i "å va kul, grattis" ligan. :) alltid intressant och sällan speciellt upplyftande// kram å hälsa familjen

Svar: Tack Tina :) Roligt att någon orkar läsa vad jag skriver! Hälsa familjen du med :)
Marrakaija

skriven

Kommentera inlägget här :