Jag har blivit upplyst!

 
 
Jag tittade på mitt bankkonto precis och det såg ovanligt bra ut måste jag säga. Jag har blivit fantastiskt sparsam och ekonomisk sedan årsskiftet. Under januari har jag bara köpt några nödvändiga saker till barnen, en födelsedagspresent till min man och mat och hygienartiklar från olika mataffärer. Jag köpte ett nagellack i januari men det räknas som matutgift eftersom jag köpte nagellacket från en mataffär. Detta kan man kontrollera genom att titta på kontoutdraget och då ser man att det står ICA och ingenting annat där. Jag har inte heller nallat pengar från mina sparpengar och kreditkortet använde jag bara en gång när jag glömde det vanliga kortet hemma.
 
Jag har funderingar på att börja skriva vardagsekonomiska artiklar och skicka till olika tidningar. Jag har FAKTISKT läst företagsekonomi på universitetsnivå, jobbat på två banker och jag sparar dessutom i fonder och aktier så jag MÅSTE vara tillräckligt kompetent för att bli någon typ av ekonomisk rådgivare. Eftersom finansiell ekonomi inte var mitt favoritämne precis på universitetet så tänker jag hålla mig till en mer jordnära nivå, exempelvis "Hur mycket ska barnen få i veckopeng / månadspeng", "Spara pengar genom att laga stora matportioner som du fryser in" och "Handla all din smink från mataffären så att din make inte får reda på det genom kontoutdraget". Jag kommer att bli en jättepoppis ekonomiskribent, det är jag nästan tvärsäker på!
 
Fast en annan tanke har faktiskt slagit mig... Tänk om jag håller på att bli upplyst!!! Jag trodde att jag hade minst 10 000 liv kvar att leva innan jag skulle bli det men just nu känns det nästan mer troligt att det kommer att hända VÄLDIGT snart! Kanske redan innan sommaren om jag har tur. Om jag tänker efter så tror jag faktiskt att jag kanske har blivit upplyst redan nu!
 
Känner jag mig inte OVANLIGT lugn och harmonisk just nu? Jo, det gör jag faktiskt! Det känns som att alla mina begär och ambitioner håller på att släckas ner sakta men säkert. Det är ju livets törst och begär som gör oss alla så olyckliga. Jag börjar mer och mer inse att dom materiella sakerna inte alls är viktiga utan det är den andliga utvecklingen som man alltid ska tänka på.
 
Tänk att jag bara för några månader sedan började hyperventilera när jag såg en väska på nätet. Jag ville bara ha den! Det pirrade i hela kroppen, jag blev yr och fick fjärilar i magen, precis samma känsla som när man är kär. Vad outvecklad jag var då!
 
Jag har aldrig varit direkt karriärskåt så där har det inte skett någon större ändring jämfört med tidigare men jag kommer naturligtvis att bli ännu mer ointresserad av att göra karriär nu när jag väl blivit upplyst. Frågan är bara HUR jag ska försörja mig när jag blivit en Buddha? Man kan väl knappast jobba hos en statlig myndighet om man är upplyst och jag kommer inte heller på några andra bra arbetsplatser för oss upplysta personer eftersom vi är så pass sällsynta.
 
Jag tror att den enda möjligheten för att jag ska kunna försörja mig som upplyst är att jag skaffar anhängare som stöttar mig ekonomiskt. Jag kommer att mestadels sitta hemma, meditera och känna mig ETT OCH SAMMA med hela universum. Eftersom det andliga kommer att ta ALL MIN TID hoppas jag på att mina anhängare dyker upp med pizza, hamburgare och thai mat emellan jämna mellanrum. En Buddha har inte tid över för att handla eller laga mat och dessutom som Buddha behöver man inte mer räkna på kalorier för att det är bara en FÖRDEL att bli ännu tjockare (en av dom många fördelarna med att vara en Buddha).
 
På fredagar vill jag faktiskt dricka lite öl eller vin... Därför måste jag utveckla buddhismen ett litet snäpp vidare. Jag ska starta en helt ny gren inom buddhismen, nämligen "Den finska buddhismen". Enligt den grenen får man dricka alkoholhaltiga drycker minst två gånger i veckan, man får snusa och röka om man vill och dessutom får man ha sex så ofta som man vill. Varför ska man neka till alla livets njutningar? Man har ju RÄTT att njuta av livet trots att man är en Buddha, annars lever vi inte i en demokrati! I mitt fall är det dessutom lite svårt att undvika sex helt och hållet eftersom jag råkar vara gift. Vi upplysta personer som har familj är rätt så få tyvärr. Förmodligen beror det på att ungarna och den äkta hälften förhindrar den andliga utvecklingen med sina ständiga krav och gör det MYCKET svårare att bli upplyst.
 
Det känns jättespännande att grunda en helt ny gren inom religion måste jag erkänna. Om tusen år kommer skolbarnen, som har SO-lektion på ett rymdskepp på väg till en annan galax, läsa om den finska buddhismen och MITT namn kommer att stå i historieböckerna! Inte att jag bryr mig egentligen, jag är inte alls ärelysten mer, det känns så värdsligt!
 
Sanningen att säga så ska vi åka till ULLARED i morgon kväll! Det är bara DÄRFÖR jag varit så sparsam på sistone! YESS!!! Shopping!!! Jag kanske är upplyst ändå ;) Det är nämligen så att även vi upplysta personer gillar att åka till Ullared :) LIVE IS NICE SOMETIMES!
 
 
 

Kommentera inlägget här :